piątek, 31 stycznia 2014

CHLEB NA GUINNESSIE Z JABŁKAMI I PEKANAMI

Jeśli nie najlepszy, to na pewno jeden z lepszych chlebów, jakie udało mi się upiec. Gruba, chrupiąca skórka (zapewne zasługa garnka żeliwnego), pachnące suszone jabłka, pekany i słodko-gorzki posmak piwa Guinness - to wszystko stanowi o wyjątkowym smaku chleba. 
Długo szukałam idealnego przepisu, wspominając z tęsknotą chleb kupiony w Edynburgu w piekarnio-cukierni Peter's Yard. Aż wreszcie się udało. Przepis znaleziony u mistrza Jeffrey'a Hamelman'a (Chleb, Normandzki chleb jabłkowy) nieco zmodyfikowałam dodając do chleba ciemne piwo typu stout zamiast cydru, zmniejszyłam ilość jabłek a także dodałam orzechy. Poniżej zamieszczam zmodyfikowaną przeze mnie recepturę.  

Czas pieczenia: 45 minut
Forma/blacha: garnek żeliwny o pojemności 5,5 litra lub 2 keksówki o wymiarach 26x8cm 
Temperatura piekarnika: 240-230°C




SKŁADNIKI NA ZACZYN (LEVAIN)

160 g mąki pszennej chlebowej
100 g wody 
30 g dojrzałego zakwasu

SKŁADNIKI NA CIASTO CHLEBOWE

650 g mąki pszennej chlebowej
90 g mąki pszennej razowej
210 g wody
310 g piwa Guinness
20 g soli
2,5 łyżeczki suszonych drożdży
260 g zaczynu (całość oprócz 2,5 łyżek)
60 g jabłek (suszonych)
60 g orzechów pekan





PRZEPIS
  1. Zrób zaczyn. Połącz składniki w misce, przykryj folią spożywczą i odstaw na ok. 12 godzin. 
  2. Jabłka warto przygotować dzień wcześniej. Obierz 3 duże jabłka, pokrój w kostkę (bez pestek). Wyłóż blaszkę piekarnika papierem do pieczenia, rozłóż na nim jabłka i wstaw do nagrzanego do 120°C piekarnika (u mnie siedziały ok. 2 godzin). Jabłka mają być wysuszone z zewnątrz ale sprężyste. Pekany upraż na suchej patelni (ja przekroiłam każdy orzech na pół). 
  3. Po 12 godzinach połącz wszystkie składniki w misce i wyrabiaj ciasto ok. 6 minut. Na końcu dodaj suszone jabłka i orzechy i wgnieć je równomiernie w ciasto. Przykryj folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce na 1-2 godziny (W połowie wyrastanie wyłóż chleb na oprószony mąką blat, spłaszcz i złóż z powrotem w kulę). 
  4. Po 2 godzinach uformuj chleb w podłużny bochenek i odstaw do ponownego wyrastania na 1-1,5 godziny. (U mnie chlebek wyrastał w owalnej formie, wyłożonej ściereczką i wysypanej grubą warstwą mąki). 
  5. Nagrzej żeliwny garnek (razem z pokrywką) w piekarniku (240°C) przez 20 minut. Po czym przełóż do gorącego garnka chleb i wstaw z powrotem do piekarnika. Po 30 minutach zmniejsz temperaturę do 230°C, zdejmij pokrywkę i dopiekaj przez 15 minut. Wystudź na kratce. 
 SMACZNEGO

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz