poniedziałek, 30 grudnia 2013

CHLEB Z ROZMARYNEM

Bardzo dobry, delikatny chlebek pszenny na zakwasie z dodatkiem świeżego rozmarynu i oliwy z oliwek. Robiłam go już kilkakrotnie i chętnie do niego wracam. 
Przepis pochodzi z blogu Pracownia Wypieków, z którego korzystałam wielokrotnie. Autorka piekła ten chleb w garnku żeliwnym, ja użyłam zwykłej keksówki.

Czas pieczenia: 40-50 minut
Forma/blacha: forma keksowa o wymiarach 26x8cm 
Temperatura piekarnika: 230-210°C






SKŁADNIKI NA ZACZYN

50 g zakwasu żytniego
100 g wody
150 g mąki żytniej razowej


SKŁADNIKI NA CIASTO CHLEBOWE

30 g oliwy z oliwek
180 g wody
1 łyżeczka soli (u mnie 1,5)
6 g świeżych drożdży (lub 1/3 łyżeczki suszonych)
400-420 g mąki pszennej
1 łyżka świeżego rozmarynu (posiekanego)

PRZEPIS
  1. Zrób zaczyn. Połącz w misce zakwas, mąkę żytnią i wodę. Przykryj ściereczką i odstaw na 12-18 godzin. 
  2. Wszystkie składniki umieść w misce i wyrób gładkie ciasto (nie powinno kleić się do rąk)*. Uformuj z ciasta kulę i przełóż do naoliwionej miski. Przykryj folią spożywczą i odstaw do wyrośnięcia na 60 minut. Jeśli ciasto po tym czasie nie podwoiło swojej objętości to odstaw do wyrastania na dłużej. 
  3. Wyrośnięte ciasto uformuj w bochenek i przełóż do naoliwionej i wysypanej otrębami keksówki. Wierzch chleba wysmaruj oliwą i posyp mąką. Przykryj ściereczką i odstaw do ponownego wyrośnięcia na ok. 30-40 minut. 
  4. Nagrzej piekarnik do temperatury 230°C, wstaw chleb i po 10 minutach zmniejsz temperaturę do 210°C. Dopiekaj 30-40 minut. 
* Na początku użyj 400 g mąki, a potem dodawaj po trochu resztę (20 g). 

SMACZNEGO




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz