wtorek, 5 listopada 2013

CHAŁKA

Drożdżowa, delikatnie słodka chałka wymaga troszkę cierpliwości i czasu (w sumie wyrasta 2,5 godziny), ale naprawdę warto. Najlepiej smakuje posmarowana masłem i ulubioną konfiturą. Można zapleść z 4 lub 6 części, ale ja dzielę ciasto na 3 i plotę jak tradycyjny warkocz. 
Przepis pochodzi z przepięknej książki White Plate. Słodkie Elizy Mórawskiej. Zmieniłam nieco recepturę, zmniejszając ilość składników na ciasto o 1/3, tak aby upiec 2 chałki na 1 blaszce z piekarnika. Poniżej podaję oryginalny przepis (a w nawiasie mój zredukowany o 1/3). 

Czas pieczenia: 30-40 minut
Forma/blacha: 1 blacha z piekarnika 
Temperatura piekarnika: 180°C
Ilość porcji: 2 chałki

























SKŁADNIKI NA CIASTO
30 g świeżych drożdży
400 ml ciepłej wody (u mnie 265 ml)
90 g cukru (u mnie 60 g)
1 łyżka soli (u mnie 2/3 łyżki)
850 g + 150 g mąki pszennej (565 g + 100 g)
3 roztrzepane jajka (2 jajka)
100 g roztopionego i ostudzonego masła (65 g)

DO POSMAROWANIA/POSYPANIA
jajko + łyżka wody
mak (lub sezam)











PRZEPIS
  1. Do miski włóż drożdże, zalej je ciepłą wodą, wymieszaj i poczekaj aż się rozpuszczą. Dodaj 565 g mąki, cukier i sól. Mieszając dodaj jajka i masło. Wyrób ciasto i stopniowo dodawaj resztę mąki (u mnie 100g). Wyrobione ciasto ma być elastyczne. 
  2. Wyłóż na blat i wyrabiaj jeszcze ok. 5-10 minut. Następnie uformuj kulę i włóż do naoliwionej miski do wyrośnięcia. Po dwóch godzinach 2 razy wbij w ciasto pięść (aby je odgazować).
  3. Ciasto podziel na dwie części. Z każdej uformuj wałek, podziel go na 3 części i upleć warkocz. Zapłecione chałki przenieś na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i ułóż obok siebie zostawiając między nimi przerwę. Przykryj ściereczką, odstaw do wyrośnięcia na 30-40 minut.
  4. Roztrzep jajko z łyżką wody. Wysmaruj chałki i posyp je makiem bądź sezamem. 
  5. Piecz 30-40 minut w temperaturze 180°C. Wyjmij z pieca, ostudzić na blaszce.  
SMACZNEGO

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz